dimarts, 16 d’abril del 2013

Activitat "Cacera del tresor" + Activitat "Definicions autoconeixement i autoestima"



Objectius de l’activitat
-Aprofundir en els conceptes d’autoconeixement i autoestima.
-Reflexionar sobre la propi autoconeixement.
-Reflexionar sobre la pròpia autoestima.
-Adonar-se que tothom té aspectes positius.
-Adonar-se que no tothom és igual, respectar-ho i valorar-ho.
Descripció de l’activitat
Els alumnes, per grups, hauran de resoldre la cacera del tresor i posteriorment es fa una posada en comú de les respostes.

Avui hem continuat la tasca iniciada en la sessió anterior. A partir d'aquest link http://www.xtec.cat/~nalart/caceres/AUTOESTIMA/L'autoestima.htm tots els alumnes han acabat de fer la cacera del tresor en el seu petit grup i val a dir que durant aquesta activitat han necessitat molt poc la meva ajuda. La seva confiança va augmentant dia rere dia, perquè per una banda ja han anat formant els lligams d’un nou grup classe i perquè per l’altra, ja es van trobant més competents en els temes de l'assignatura i van perdent la por a equivocar-se. A més, com ja he dit en l’entrada anterior, el format de petit grup els ha estat molt profitós i una molt bona oportunitat per sentir-se part d’un grup, implicar-se en la tasca i veure que entre tots es pot construir un resultat, que tots els components del grup han estat importants i necessaris per resoldre satisfactòriament l’activitat. Així doncs, una vegada més, ha estat tant important el què es treballa en l’activitat, com el com es treballa, ja que és molt important anar variant d’estratègies d’ensenyament – aprenentatge perquè donem la oportunitat a tots els alumnes d’entrar-hi, ja que cada metodologia té unes característiques concretes més profitoses per uns alumnes que per d’altres.       

Així doncs, quan tots els grups han acabat, hem aprofitat per fer una altra activitat amb una metodologia ben diferent a l’anterior pel mateix motiu exposat unes línies més amunt.

Objectius de l’activitat
-Aprofundir en els conceptes d’autoconeixement i autoestima.
-Iniciar-se en la negociació com a forma de relació social.
Descripció de l’activitat
Es reparteixen de manera aleatòria la mateixa quantitat de cartronets per cada grup i a cada un d’aquests se li dóna la consigna de “autoconeixement” o “autoestima” per tal que identifiquin quins s’han de quedar en el seu grup i quin no i per què. Una vegada fet això han de “vendre” els cartronets que no formen part de al seva consigna a l’altre grup fent servir les estratègies de negociació que creguin necessàries. Alhora hauran d’aconseguir que els del grup contrari els vulguin “vendre” els cartronets que els pertanyen per consigna.
Es tracta d’argumentar el per què una definició forma part d’un grup o de l’altre i saber donar bons arguments per rebre o donar els cartronets adequadament. Al final de l’activitat cada grup ha d’haver aconseguit reunir tots els cartronets referents a la seva consigna i no tenir-ne cap de l’altre.  

Ha estat una activitat de gran grup on hi tornava a comparèixer l’expressió oral, el raonament, l’argumentació i la “discussió” amb els companys. Aquesta vegada sí, que ha estat una discussió fluïda, argumentada i ben estructurada, sense inseguretats, ni pors, sinó confinat en ells mateixos i respectant els altres companys. S’ha vist clarament una evolució d’aquests alumnes vers la confiança en un mateix i vers les habilitats de relació amb els altres. Per tant, la conclusió que se’n pot extreure és que si l’alumnat presenta mancances en certs aspectes, no es poden obviar, ni passar per alt, del contrari, s’han de tractar i prendre mesures per reduir-les. A base de petites modificacions en el dia a dia de les aules es poden abastar molts més aspectes que, en aquest cas, els adolescents han d’aprendre encara, no sols de tipus conceptual, que es poden incloure i aconseguir a partir de la voluntat no només de l’alumne, sinó també del docent i fins i tot del conjunt del centre escolar, que és en definitiva qui obre les seves portes per l’educació.     

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada