Objectius de
l’activitat
|
-Aprofundir en els conceptes d’autoconeixement i
autoestima.
-Reflexionar sobre la propi autoconeixement.
-Reflexionar sobre la pròpia autoestima.
-Adonar-se que tothom té aspectes positius.
-Adonar-se que no tothom és igual, respectar-ho i
valorar-ho.
|
Descripció de
l’activitat
|
Els alumnes, per grups, hauran de resoldre la cacera
del tresor i posteriorment es fa una posada en comú de les respostes.
|
Avui hem continuat la tasca iniciada en la sessió anterior. A partir d'aquest link http://www.xtec.cat/~nalart/caceres/AUTOESTIMA/L'autoestima.htm tots els alumnes han acabat de fer la cacera del tresor en el seu petit grup i
val a dir que durant aquesta activitat han necessitat molt poc la meva ajuda.
La seva confiança va augmentant dia rere dia, perquè per una banda ja han anat
formant els lligams d’un nou grup classe i perquè per l’altra, ja es van
trobant més competents en els temes de l'assignatura i van perdent la por a
equivocar-se. A més, com ja he dit en l’entrada anterior, el format de petit
grup els ha estat molt profitós i una molt bona oportunitat per sentir-se part
d’un grup, implicar-se en la tasca i veure que entre tots es pot construir un resultat,
que tots els components del grup han estat importants i necessaris per resoldre
satisfactòriament l’activitat. Així doncs, una vegada més, ha estat tant
important el què es treballa en l’activitat, com el com es treballa, ja que és
molt important anar variant d’estratègies d’ensenyament – aprenentatge perquè
donem la oportunitat a tots els alumnes d’entrar-hi, ja que cada metodologia té
unes característiques concretes més profitoses per uns alumnes que per
d’altres.
Així doncs, quan tots els grups han
acabat, hem aprofitat per fer una altra activitat amb una metodologia ben
diferent a l’anterior pel mateix motiu exposat unes línies més amunt.
Objectius de
l’activitat
|
-Aprofundir en els conceptes d’autoconeixement i
autoestima.
-Iniciar-se en la negociació com a forma de relació
social.
|
Descripció de
l’activitat
|
Es reparteixen de manera aleatòria la
mateixa quantitat de cartronets per cada grup i a cada un d’aquests se li
dóna la consigna de “autoconeixement” o “autoestima” per tal que identifiquin
quins s’han de quedar en el seu grup i quin no i per què. Una vegada fet això
han de “vendre” els cartronets que no formen part de al seva consigna a
l’altre grup fent servir les estratègies de negociació que creguin
necessàries. Alhora hauran d’aconseguir que els del grup contrari els vulguin
“vendre” els cartronets que els pertanyen per consigna.
Es tracta d’argumentar el per què una definició forma
part d’un grup o de l’altre i saber donar bons arguments per rebre o donar
els cartronets adequadament. Al final de l’activitat cada grup ha d’haver
aconseguit reunir tots els cartronets referents a la seva consigna i no
tenir-ne cap de l’altre.
|
Ha estat una activitat de gran grup on
hi tornava a comparèixer l’expressió oral, el raonament, l’argumentació i la
“discussió” amb els companys. Aquesta vegada sí, que ha estat una discussió
fluïda, argumentada i ben estructurada, sense inseguretats, ni pors, sinó
confinat en ells mateixos i respectant els altres companys. S’ha vist clarament
una evolució d’aquests alumnes vers la confiança en un mateix i vers les
habilitats de relació amb els altres. Per tant, la conclusió que se’n pot
extreure és que si l’alumnat presenta mancances en certs aspectes, no es poden
obviar, ni passar per alt, del contrari, s’han de tractar i prendre mesures per
reduir-les. A base de petites modificacions en el dia a dia de les aules es
poden abastar molts més aspectes que, en aquest cas, els adolescents han
d’aprendre encara, no sols de tipus conceptual, que es poden incloure i
aconseguir a partir de la voluntat no només de l’alumne, sinó també del docent
i fins i tot del conjunt del centre escolar, que és en definitiva qui obre les
seves portes per l’educació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada