Primer dia del trimestre, primer dia de la optativa i primer dia com a docent en un institut. Després de tota la feina feta
de planificació i preparació del material curricular arriba el moment de
posar-lo en pràctica, el moment d’utilitzar-lo per primera vegada i veure si
realment tot allò que s’ha pensat tindrà els fruits esperats.
Per començar la meva tutora m’ha
presentat al grup classe com a professora de l'assignatura optativa per uns dies i jo
ja he passat a fer la meva presentació personal i a convidar als alumnes que fessin
la seva. Aquests breus minuts de presentacions inicials han estat tensos, ja
que el primer dia de l'assignatura el grup d’alumnes és nou i manca confiança entre
ells/es. Com que els alumnes de les optatives provenen dels diversos
grups del mateix curs, no hi ha sempre entre ells relacions personals fortes i
segures, de manera que s’ha pogut detectar de nou aquesta falta de confiança (origen
del projecte) en un mateix quan s’han d’establir relacions personals noves.
Fins i tot, en el moment posterior a la
presentació inicial de cada un, quan s’han repartit les qüestions inicials, es
continuava respirant un clima d’inseguretat i incertesa vers ells mateixos
respecte els nous continguts de l'assignatura i vers les noves companyies d’aquest
(professora i companys/es).
Objectius de
l’activitat de qüestions inicials
|
-Activar els coneixements previs dels alumnes sobre
habilitats socials.
-Conèixer què saben els alumnes sobre el tema.
-Motivar l’alumnat.
|
Descripció de
l’activitat de qüestions inicials
|
Cada alumne resol de manera individual
les activitats inicials relacionades amb les habilitats socials i la dinàmica
de l'assignatura. Posteriorment es posen en comú les respostes individuals
i es comenten les diferents opinions/versions.
|
L’estona de contestar individualment les
activitats inicials ha estat un reguitzell imparable de preguntes en veu alta
per tal de buscar la confiança que els mancava a ells mateixos. Necessitaven
sentir el recolzament de l’adult o d’alguns companys per tal de no equivocar-se
en la resposta i fins i tot així hi ha hagut moltes qüestions que han quedat
incompletes, no per manca de coneixement, sinó per no voler arriscar i
possiblement equivocar-se. Davant dels seus nombrosos dubtes:
- Què vol dir: “Què espero jo
d’aquesta assignatura?”
- Hem de posar exemples
d’habilitats socials? O de coses que ens han passat?
- Sé què és el llenguatge
corporal però no sé com explicar-ho.
- No sé què és la
intel·ligència emocional...
- Etc.
Jo he respost de la següent manera:
- Pot ser que no sapigueu què
vol dir intel·ligència emocional o llenguatge corporal, però proveu de posar el
què us ve al cap al llegir aquestes paraules.
- Poseu el què us sembli,
encara que no sigui el què és realment, estem a l’inici de l'assignatura i vull saber
què sabeu i què us he d’explicar.
- No patiu, no hi ha respostes
correctes o errònies, és simplement la vostra opinió/creença sobre aquests nous
conceptes que treballarem en el crèdit.
- Si no us surt una definició
podeu posar exemples de al vida real que us hagin passat.
- Etc.
I tot i això, hi ha hagut diverses
qüestions que s’han quedat en blanc, sense resposta, per manca de seguretat, per
por al fracàs, ja que no s’està puntuant, ni s’està demanant la resposta
correcta, sinó la percepció personal.
A més, al final de la classe quan ho hem
posat en comú, ha costat tenir voluntaris per exposar en veu alta les seves
respostes i la participació ha estat baixa perquè no s’atrevien a donar la seva
opinió per si algú se’n reia o discrepava. Tots estaven pendents del seu full,
de manera cohibida i desitjaven que jo no digués el seu nom per convidar-los a
llegir alguna de les seves respostes, i al fer-ho, l’expressió principal ha
estat: “No ho sé, jo.”
Per tant, per acabar, vull dir que avui
he pogut ratificar que és cert que cal treballar l’autoestima d’aquests
joves.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada