Objectius de
l’activitat
|
-Conèixer què és l’autoconeixement.
-Conèixer què és l’autoestima.
-Implicar a l’alumne en el seu procés d’aprenentatge.
-Fomentar el diàleg entre companys i amb el professor.
-Afavorir l’expressió d’idees/creences/coneixements als
altres.
-Iniciar en l’actitud de respecte vers idees contraries
a les pròpies.
|
Descripció de
l’activitat
|
A l’inici de l’activitat es deixen uns
minuts (o el professor pot haver-ho encomanat per deures) perquè els alumnes
busquin per internet informació dels conceptes autoconeixement i autoestima.
Posteriorment el moderador inicia el debat tot presentant el tema a partir
d’una imatge i es deixa que aquest flueixi amb l’ajuda d’aquest sempre que
sigui necessària. Al final es deixen uns minuts per acordar unes conclusions
finals del debat respecte a què és l’autoconeixement i l’autoestima.
|
Aquesta activitat ha anat molt bé tot i
que ha costat “arrencar”. Com en la primera activitat de preguntes inicials,
els costava parlar i expressar les seves idees a la resta de companys i
professora, però poc a poc aquesta situació ha anat canviant i de la meitat
endavant, el debat ha estat força interessant i profitós.
Com que han pogut recolzar-se en la
informació extreta d’internet, i amb la imatge inicial del debat (exposada a
continuació) tenien un suport en les seves argumentacions, i això els feia estar
una mica més segurs.
A
més a més, el fet de poder interaccionar amb els companys per poder donar
suport a uns i discrepar amb d’altres, ha fet que no es sentissin sols, que
veiessin que tot el grup estava unit pel debat i en igualtat de condicions.
Han sortit conclusions, doncs, com les
següents:
- Les mateixes paraules autoconeixement i autoestima ja t’indiquen que són “coses” d’un mateix.
- Tenir un bon autoconeixement
no vol dir també tenir una bona autoestima.
- Una autoestima molt alta et
pot portar problemes amb els altres per prepotència o “xuleria”.
- Depenent de què et diuen els
altres la teva autoestima canvia.
- Autoconeixement és saber com
ets tu.
- Autoestima és si t’agrada o
no com ets tu.
Deixant de banda els continguts teòrics
que hem pogut extreure del debat, també cal fer èmfasi a una part molt
important d’aquest: el funcionament de la pròpia estructura del debat. Pel que
fa doncs, a aquest aspecte, cal dir que després de les tensions inicials, els
alumnes han començat a interactuar entre ells seguint molt bé l’estructura i
les normes d’aquesta forma de discussió. S’han respectat els torns de paraula,
s’ha mostrat interès i respecte pels companys, la qual cosa ha fet que jo coma
moderadora tingués poca feina a fer, no obstant quan ha sigut necessari
intervenir per reconduir les argumentacions, també se m’ha respectat molt la
meva figura.
Tot documentant-me per preparar el
material curricular eix del meu projecte he trobat un article molt interessant
per a mestres i professors que parla sobre el debat com a eina de consens. Crec
que és molt interessant que com a docents tinguem clares les característiques
pròpies del debat per tal d’introduir-lo a les aules (com he proposat jo) de
manera correcta, útil i viable. Així doncs, deixo l’enllaç del blog on he
trobat aquesta interessant exposició sobre el debat perquè us animeu a
utilitzar-lo com a recurs educatiu i com a eina de gestió entre alumnes:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada