dimarts, 9 d’abril del 2013

Activitat "Debat sobre autoconeixement i autoestima".



Objectius de l’activitat
-Conèixer què és l’autoconeixement.
-Conèixer què és l’autoestima.
-Implicar a l’alumne en el seu procés d’aprenentatge.
-Fomentar el diàleg entre companys i amb el professor.
-Afavorir l’expressió d’idees/creences/coneixements als altres.
-Iniciar en l’actitud de respecte vers idees contraries a les pròpies. 
Descripció de l’activitat
A l’inici de l’activitat es deixen uns minuts (o el professor pot haver-ho encomanat per deures) perquè els alumnes busquin per internet informació dels conceptes autoconeixement i autoestima. Posteriorment el moderador inicia el debat tot presentant el tema a partir d’una imatge i es deixa que aquest flueixi amb l’ajuda d’aquest sempre que sigui necessària. Al final es deixen uns minuts per acordar unes conclusions finals del debat respecte a què és l’autoconeixement i l’autoestima.

Aquesta activitat ha anat molt bé tot i que ha costat “arrencar”. Com en la primera activitat de preguntes inicials, els costava parlar i expressar les seves idees a la resta de companys i professora, però poc a poc aquesta situació ha anat canviant i de la meitat endavant, el debat ha estat força interessant i profitós.

Com que han pogut recolzar-se en la informació extreta d’internet, i amb la imatge inicial del debat (exposada a continuació) tenien un suport en les seves argumentacions, i això els feia estar una mica més segurs.

 A més a més, el fet de poder interaccionar amb els companys per poder donar suport a uns i discrepar amb d’altres, ha fet que no es sentissin sols, que veiessin que tot el grup estava unit pel debat i en igualtat de condicions.    
Han sortit conclusions, doncs, com les següents:
-       Les mateixes paraules autoconeixement i autoestima ja t’indiquen que són “coses” d’un mateix.
-       Tenir un bon autoconeixement no vol dir també tenir una bona autoestima.
-       Una autoestima molt alta et pot portar problemes amb els altres per prepotència o “xuleria”.
-       Depenent de què et diuen els altres la teva autoestima canvia.
-       Autoconeixement és saber com ets tu.
-       Autoestima és si t’agrada o no com ets tu.

Deixant de banda els continguts teòrics que hem pogut extreure del debat, també cal fer èmfasi a una part molt important d’aquest: el funcionament de la pròpia estructura del debat. Pel que fa doncs, a aquest aspecte, cal dir que després de les tensions inicials, els alumnes han començat a interactuar entre ells seguint molt bé l’estructura i les normes d’aquesta forma de discussió. S’han respectat els torns de paraula, s’ha mostrat interès i respecte pels companys, la qual cosa ha fet que jo coma moderadora tingués poca feina a fer, no obstant quan ha sigut necessari intervenir per reconduir les argumentacions, també se m’ha respectat molt la meva figura.

Tot documentant-me per preparar el material curricular eix del meu projecte he trobat un article molt interessant per a mestres i professors que parla sobre el debat com a eina de consens. Crec que és molt interessant que com a docents tinguem clares les característiques pròpies del debat per tal d’introduir-lo a les aules (com he proposat jo) de manera correcta, útil i viable. Així doncs, deixo l’enllaç del blog on he trobat aquesta interessant exposició sobre el debat perquè us animeu a utilitzar-lo com a recurs educatiu i com a eina de gestió entre alumnes:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada