Aquesta entrada recull les tasques fetes
al centre durant dos dies consecutius (12 i 13 de març) perquè aquestes han estat les mateixes.
Ambdós dies he pogut observar els alumnes dins l'assignatura optativa i
posteriorment he pogut quedar-me a parlar amb la meva tutora (psicopedagoga del
centre i docent de l'assignatura) sobre el material didàctic utilitzat de manera que
aquests dos dies m’han permès acomplir tots els objectius plantejats al pla de
treball.
Observació CV:
-Observar els comportaments dels adolescents i les
relacions entre iguals dins i fora de l’aula.
-Observar els comportaments i les relacions entre
adolescents i professorat dins i fora de l’aula.
Reunió
amb la docent:
-Analitzar el material didàctic de l'assignatura optativa d’habilitats socials.
-Reformular conjuntament la demanda si cal.
-Delimitar les parts del material que caldria millorar.
Durant
el PRC I vaig assistir coma observadora a moltes de les sessions d’aquesta assignatura optativa amb uns alumnes que ara ja no el cursen perquè el primer
trimestre va finalitzar i amb ell es van canviar les optatives. No
obstant, aquelles observacions i col·laboracions amb la docent de l'assignatura (la
meva tutora de pràctiques) em van permetre seguir el cas del meu projecte des
de l’inici i per tant, ja vaig començar a percebre la manca d’autoestima i
autoconexiement de què parlaven les tutores de 3r ESO en general i de la poca
incidència que se’n feia en l'assignatura optativa tot i ser un tema cabdal dins les
habilitats socials. Ara doncs, puc centrar-me més en el tema d’estudi i
observació que ens pertoca amb uns alumnes nous però que presenten
característiques similars amb els del primer trimestre, i si bé presenten
alguna diferència, el què no ha canviat ha estat el desenvolupament de l'assignatura optativa perquè es fa servir el mateix material curricular. Igualment, quan s’hagi
confeccionat el nou material curricular, i es pugui aplicar, els alumnes de l'assignatura optativa hauran tornat a canviar perquè ja estarem al tercer trimestre. De totes
maneres, això no és un problema, del contrari, ajuda a veure que no és una
intervenció merament correctiva, sinó que més enllà d’això serà també
preventiva, per tal que l’alumnat de 3r d’ESO millori en autoconeixement i
autoestima per tal d’adquirir unes millors habilitats socials per les seves
relacions personals.
L’observació participant a l’aula ha
estat favorable als objectius que es perseguien i s’ha desenvolupat correctament
en ambdós dies. Els alumnes ja em coneixien del PRC I, no en el crèdit, però si
en d’altres classes o de veure’m pels passadissos acompanyant a la meva tutora,
per tant, aquest fet va ajudar a naturalitzar la situació, juntament amb la
meva col·laboració en el desenvolupament de la sessió com a suport de la docent
principal. Així doncs, altra vegada aquest tipus d’observació obté una bona
valoració pel tractament que fa als observats, tot i els esforços que requereix
a l’observador. A continuació, hi ha una mostra dels registres d'observació fets durant aquests dos dies:
Pel que fa a les dues reunions conjuntes
amb la docent de l'assignatura optativa (tutora de pràctiques al centre) cal dir que han estat
també positives. Les ganes de millorar de la docent han permès poder fer una
elevada crítica constructiva al material sense buscar culpables, sinó del
contrari, alternatives de millora. Vam començar el dimarts fent una lectura
general i comentada del material, ja que el material és molt resumit i la
docent m’havia d’anar explicant més a fons en què consistia cada activitat o
sessió (informació de la qual prenia notes). Posteriorment, vam iniciar una
identificació dels punts a favor del material i de les sessions/activitats que
es portaven a terme i que per tant, no era necessari que es modifiquessin. El
dia següent, avui, dimecres, hem continuat la tasca per on la vam deixar tot
identificant les parts negatives del material curricular i que per tant calia
modificar o suprimir i, al final, fent un llistat de mancances que caldria
resoldre per cobrir la demanda/problema inicial.
La meva actitud durant les reunions amb
la docent ha estat d’escolta activa, de comprensió, de curiositat per conèixer
totes les característiques del material i de l'assignatura optativa i, d’acompanyament en el
procés de millora d’aquest. En cap cas, crec que la figura del psicopedagog ni
en aquesta situació (assessorament als professors per la millora d’un material
didàctic) ni en qualsevol altra hagi de
ser de superioritat, d’expert que ha de resoldre tots els problemes, ni de
culpabilitzador dels docents pels errors comesos. Des d’una visió constructivista
de l’assessorament psicopedagògic la relació entre assessor i assessorat no pot
ser de desigualtat, sinó que com diu Carles Monereo (2003: 13)“La relació
assessor-assessorat és, en aquest cas, més simètrica perquè tots dos, encara
que tinguin funcions i tasques diferenciades, posseeixen un estatus semblant.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada