Aquesta intervenció
psicopedagoògica es basa en la docència, i el material didàctic per a portar-la
a terme, d’una assignatura optativa a la qual hi ha un volum de 10 a 15 alumnes
per trimestre que la cursin. El fet de ser una assignatura on hi conflueixin
alumnes dels diferents grans grups classe de 3r d’ESO i que en total no es
superi la vintena d’alumnes en el grup, no vol dir que no sigui un grup divers,
ja que la diversitat és innerent a les persones i per tant a les aules de les
escoles i instituts. Així doncs, durant la revisió del material didàctic
existent, amb la prèvia observació del funcionament de la optativa durant el
pràcticum I, vaig veure la necessitat de presentar i formular activitats diverses
per tal d’intentar arribar a la major quantitat d’alumnes possible, ja que com
diuen Joan Agelet, Eulàlia Bassedas i Magdalena Comadevall (2001) “La
organización del aula es uno –no el único- de los aspectos esenciales para
lograr que cada alumno realice suaprendizaje al nivel que necesita.”
Fa
temps, que segons la meva experiència percebo que es té una concepció diferent
sobre el model d’ensenyament – aprenentatge minimitzant les classes magistrals
tant emprades en la meva època d’estudi i augmentant altres models on l’alumne
és més protagonista del seu propi procés educatiu, la qual cosa la considero
positiva des del meu entendre. No obstant, el material didàctic inicial
d’aquesta assignatura, tot i presentar activitats de tipologia alternativa a la
classe magistral, podríem dir que fa un abús del treball autònom i individual
dels alumnes i de la posterior posada en comú dels processos i resultats de
cadascú. Aquesta tipologia d’organització de l’aula i de model d’ensenyament –
aprenentatge és vàlida, com moltes d’altres, però crec que l’error més comú és
optar per una sola d’aquestes estratègies/metodologies existents deixant de
banda les altres, ja que cada una té avantatges i inconvenients per diferents
elements a tenir en compte durant un procés d’E-A. Optant per utilitzar una
única estratègia d’E-A entrem en el perill de monopolitzar l’educació segons un
model concret, tal i com va passar fa uns anys en el nostre sistema educatiu
amb les classes magistrals, les quals no són perjudicials en elles mateixes,
sinó en el seu abús i sobreutilització, i per tant, entrem en el perill d’estar
perdent oportunitats amb l’ús d’altres metodologies i estratègies organitzatives.
En resum, tal i com diuen els mateixos autors citats anteriorment, Joan Agelet,
Eulàlia Bassedas i Magdalena Comadevall (2001) “...consideramos que tampoco
sería bueno para la pràctica educativa el centrarse en una sola opción sin
utilizar otras formas organizativas. En este sentido, deberíamos pensar que la
organización que hay que adoptar tendría que depender, por una parte, del tipo
de aprendizaje que deben realizar los alumnos y del contenido de ese
aprendizaje... . Por otra parte, dependen también de las características de los
alumnos que componene el grupo-clase y de la dinámica interactiva que
establecen.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada