Avui he tornat al centre de pràctiques
després del pràcticum I per iniciar el pràcticum II. Ha estat un dia per
retrobar-me amb professors i alumnes així com amb la meva tutora. Hem fet una
reunió conjunta entre la meva tutora (psicopedagoga i docent de la optativa), les tutores de 3r d’ESO i jo per tal de tornar-los a informar de la
meva presència i de la resolució a la demanda (feta durant el Pràcticum I) que
havíem pensat la meva tutora i jo. Se’ls ha informat que la psicopedagoga del
centre em delegava aquest projecte sota la seva supervisió i se’ls ha mostrat
el pla de treball inicial per tal que estiguessin informades de tot el procés
que es seguiria i pactar la col·laboració mútua en diferents moments d’aquest
procés de revisió d’un material didàctic.
FASE
1: Avaluació de la situació.
DATA:
5, 6, 12 i 13 de març.
HORES:
26 hores
|
|
Objectius:
1.Analitzar
el material didàctic de la optativa d’habilitats socials.
2.Observar
els comportaments dels adolescents i les relacions entre iguals dins i fora
de l’aula.
3.Observar
els comportaments i les relacions entre adolescents i professorat dins i fora
de l’aula.
4.Reformular
conjuntament la demanda si cal.
5.Delimitar
les parts del material que caldria millorar.
Destinataris/es: docent de l'assignatura optativa d’habilitats socials.
|
|
ACTIVITATS:
|
CONTINGUTS:
|
A)Observació dins les aules
de 3r d’ESO.
(objectiu 2 i 3) L’observador entra a l’aula com a mestre de suport per a fer
una activitat o un seguit d’activitats determinades (es pot fer una sessió
d’observació o més d’una) per a fer una observació participant directa i
descriptiva de les relacions que s’estableixen entre iguals i amb els
professors en un context formal. Durant l’observació no podrà prendre notes,
però posteriorment s’haurà d’omplir el full d’observació.
|
-Característiques
evolutives dels adolescents.
-Característiques
de les relacions entre adolescents en context formal i informal.
-Característiques
de les relacions entre adolescents i professorat en context formal i
informal.
-Anàlisi
i avaluació d’un material curricular.
|
B)Observació dins l’aula de l'assignatura optativa d’habilitats socials. (objectiu 2 i 3) L’observador entra
a l’aula com a mestre de suport per a fer una activitat o un seguit
d’activitats determinades (es pot fer una sessió d’observació o més d’una)
per a fer una observació participant directa i descriptiva de les relacions
que s’estableixen entre iguals i amb els professors en un context formal.
Durant l’observació no podrà prendre notes, però posteriorment s’haurà d’omplir
el full d’observació.
|
|
C)Observació fora les aules (pati, cantina,
passadissos...). (objectiu 2 i 3) L’observador haurà de fer varies
observacions no participants directes i descriptives en diferents moments
d’esbarjo al centre: el pati (observacions al pati i a la cantina), els
moments entre classe i classe (observació de passadissos i aules) i els
moments d’entrada i sortida al centre (observació de passadissos i entrada
exterior) per tal de veure quines relacions s’estableixen entre iguals i amb
els professors en un context no formal.
Durant l’observació podrà prendre notes i omplir el full d’observació.
|
|
D)Lectura i anàlisi del
material didàctic.
(objectius 1, 4 i 5) Es demana a la professora de l'assignatura que ens
mostri tot el material que fa servir i conjuntament amb ella es fa una
anàlisi i avaluació de la part del material referent a l’autoconeixement i
autoestima per destacar-ne els punts forts, els febles i delimitar què
caldria modificar/suprimir/introduir per millorar-lo
|
|
INSTRUMENTS
I/O TÈCNIQUES:
|
|
-Full
d’observació (observació directa no participant i descriptiva, observació
directa participant i descriptiva).
-Informe
d’avaluació del material didàctic.
|
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ:
|
|
DEL
RESULTAT:
|
DEL
PROCÉS:
|
-La
informació recollida és adequada (en quant a quantitat i qualitat) a les
necessitats dels docents. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-Les
conclusions acordades permeten iniciar la revisió/reformulació del material.
(MOLT/BASTANT/POC/GENS)
|
-Permissivitat
dels docents per entrar a observar a les seves aules.
(MOLTA/BASTANT/POCA/GENS)
-Els
instruments d’avaluació utilitzats permeten recollir informació necessària i
útil. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-Les
diverses activitats/actuacions planificades per a la recollida d’informació
(activitat a, b, c i d) són útils i viables. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-Les
diverses activitats/actuacions planificades per a la col·laboració/treball
conjunt entre docents (activitat d) són útils i viables. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-Els
registres/informes fets són útils per a l’exposició/transmissió de la
informació. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
|
FASE
2: Millora del material didàctic.
DATA:
19, 20, 21, 26 i 27 de març.
HORES:
34 hores.
|
|
Objectius:
1.Redissenyar
les parts millorables del material didàctic.
2.Implicar
els professors en el procés de millora del material.
Destinataris/es: Docent de l'assignatura optativa d’habilitats socials i tutors/es de 3r d’ESO.
|
|
ACTIVITATS:
|
CONTINGUTS:
|
A)Treball personal per
elaborar una proposta individual de les millores en el material. (objectiu 1) A partir de
tota la informació recollida (observacions i anàlisi del material) es fa una
proposta de millora del material curricular de l'assignatura optativa.
|
-Canvis
en el material didàctic.
-Teoria
de l'assignatura optativa (habilitats socials).
-Informació
de la realitat del centre i dels seus alumnes.
-Estratègies
de comunicació amb el professorat.
|
B)Reunió amb els professors
implicats per exposar la proposta i permetre la seva col·laboració. (Objectius 1 i 2)
Exposició del projecte i de la proposta de millora del material curricular
als tutors de 3r d’ESO en una reunió de coordinació de nivells per tal de
donar-los la oportunitat de participar i col·laborar en la reforma del
material.
|
|
C)Treball personal per
elaborar el material didàctic definitiu. (objectiu 1) A partir de les
aportacions fetes pels tutors de 3r d’ESO fetes a la reunió de coordinació de
nivells s’elabora el document final del material curricular millorat.
|
|
INSTRUMENTS
I/O TÈCNIQUES:
|
|
-Guió
de la reunió.
-Acta
de reunió.
-Document
escrit del material curricular final.
|
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ:
|
|
DEL
RESULTAT:
|
DEL
PROCÉS:
|
-El
material curricular final incorpora diferències respecte del material inicial
en quant al treball de l’autoconcepte i l’autoestima. (SÍ/NO)
-El
material final s’adequa amb la informació (característiques i necessitats
dels adolescents) recollida a la primera fase. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
|
-Implicació
per part dels tutors de 3r d’ESO. (MOLTA/BASTANT/POCA/GENS)
-El
sistema de comunicació/trobada emprat entre el docent del crèdit variable i
la resta de tutors és fluït. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-Les
diverses activitats/actuacions planificades per a la col·laboració/treball
conjunt entre docents (activitat b) són útils i viables. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-Les
sessions de treball individual del docent del crèdit variable permeten
concretar i fer efectius els canvis en el material. (Sí/NO)
|
FASE3:
Utilització del material didàctic.
DATA:
2, 3, 9, 10, 16 i 17 d’abril.
HORES:
12 hores.
|
|
Objectius:
1.Donar
a conèixer els conceptes d’autoconcepte i autoestima.
2.Augmentar
l’autoestima dels alumnes.
Destinataris/es: Alumnes del crèdit variable
d’habilitats socials de 3r d’ESO.
|
|
ACTIVITATS:
(definides a grans trets, possibles
canvis segons el material final)
|
CONTINGUTS:
|
A)Col·loqui i treball grupal sobre els termes teòrics d’autoconcepte i autoestima. (Objectiu
1) Debat en gran grup sobre la definició, característiques, construcció, etc.
dels dos nous conceptes.
|
-Autoconcepte.
-Autoestima.
-Relacions
interpersonals.
-Socialització
a l’aula.
-Dinàmiques
de grup.
-Habilitats
socials.
|
B)Retrospecció individual sobre el propi autoconcepte i autoestima. (Objectiu 1) Reflexió
individual i personal sobre el punt en què es troben l’autoconcepte i
l’autoestima, si són positius o no, per què i si s’han de millorar o no.
|
|
C)Exercicis pràctics per augmentar l’autoestima a partir del grup d’iguals. (Objectiu
2) Posada en pràctica de diferents
dinàmiques de grup per augmentar la confiança, l’autoestima, el respecte, etc.
|
|
INSTRUMENTS
I/O TÈCNIQUES:
|
|
-Dinàmiques
de grup.
-Debat
/ col·loqui.
-Test
d’autoestima. http://www.psicoactiva.com/tests/test4.htm
|
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ:
|
|
DEL
RESULTAT:
|
DEL
PROCÉS:
|
-Els/les
alumnes utilitzen adequadament els dos nous conceptes. (Sí/NO)
-L’autoestima
dels/les alumnes presenta canvis positius. (Sí/NO)
-El
comportament dels/les alumnes reflecteix més seguretat en ells/elles
mateixos/es. (Sí/NO)
-Els
alumnes demostren tenir consciència de la influència que tenen sobre
l’autoestima dels seus companys a partir de les interrelacions a l’aula.
(MOLT/BASTANT/POC/GENS)
|
-Participació
activa dels/les alumnes a l’aula. (MOLTA/BASTANT/POCA/GENS)
-Els/les
alumnes utilitzen les eines de comunicació bàsiques (torn de paraula, escolta
activa, no interrompre, etc.). (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-Interès
i motivació dels/les alumnes sobre el tema. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-S’estableixen
relacions cordials entre els membres del grup. (SÍ/NO)
|
FASE
4: Avaluació i proposta de continuïtat.
DATA:
24 d’abril i 29 de maig.
HORES:
3 hores.
|
|
Objectius:
1.Valorar
els canvis introduïts en el material.
2.Valorar
l’eficàcia del material a l’aula.
3.Valorar
el procés d’intervenció.
4.Establir
continuïtat, o no, al material.
Destinataris/es: Docent de l'assignatura optativa d’habilitats socials i tutors/es de 3r d’ESO.
|
|
ACTIVITATS:
|
CONTINGUTS:
|
A)Reunió conjunta amb tots
els professors implicats.
(Objectius 1, 2, 3 i 4) Es fa una valoració global del procés seguit per a
millorar el material i una valoració del propi material reconstruït.
|
-Estratègies
de comunicació amb el professorat.
-Material
didàctic.
-Sistemes
diversos d’avaluació.
|
B)Entrevista amb el docent
de l'assignatura optativa.
(Objectius 1, 2, 3 i 4) A mitjans i al final del crèdit variable es parla amb
el docent d’aquest per fer un seguiment de les conseqüències / resultats que
aporta a l’aula la millora en el material curricular.
|
|
C)Qüestionari individual
pels alumnes de l'assignatura optativa. (Objectius 2 i 3) Una vegada acabada la docència de
l’apartat d’autoconcepte i autoestima es passa un qüestionari a l’alumnat de l'assignatura per tal que exposin la seva opinió vers la utilitat i
efectivitat de les sessions dedicades als conceptes clau d’autoconcepte i
autoestima.
|
|
INSTRUMENTS
I/O TÈCNIQUES:
|
|
-Guió
de la reunió.
-Acta
de reunió.
-Document
d’avaluació del procés d’intervenció.
-Informe
d’avaluació del material didàctic revisat.
-Qüestionari
de satisfacció per l’alumnat.
|
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ:
|
|
DEL
RESULTAT:
|
DEL
PROCÉS:
|
-Grau
de satisfacció dels docents implicats envers les conseqüències i els
resultats que ha aportat el nou material curricular. (ALT/MIG/BAIX)
-Les
conclusions acordades permeten establir una continuïtat al material. (Sí/NO)
-El
professorat implicat es mostra satisfet amb la línia d’intervenció seguida.
(MOLT/BASTANT/POC/GENS)
|
-Grau
de satisfacció dels docents implicats envers la metodologia i les estratègies
emprades. (ALT/MIG/BAIX)
-Els
professors/es implicats han participat activament. (Sí/NO)
-Els
instruments d’avaluació final utilitzats són adequats al rol
(alumne/professor) del destinatari. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-El
sistema de comunicació/trobada emprat per a l’establiment de conclusions
finals (avaluació final) és fluït. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada