dilluns, 4 de març del 2013

PLA DE TREBALL


Avui he tornat al centre de pràctiques després del pràcticum I per iniciar el pràcticum II. Ha estat un dia per retrobar-me amb professors i alumnes així com amb la meva tutora. Hem fet una reunió conjunta entre la meva tutora (psicopedagoga i docent de la optativa), les tutores de 3r d’ESO i jo per tal de tornar-los a informar de la meva presència i de la resolució a la demanda (feta durant el Pràcticum I) que havíem pensat la meva tutora i jo. Se’ls ha informat que la psicopedagoga del centre em delegava aquest projecte sota la seva supervisió i se’ls ha mostrat el pla de treball inicial per tal que estiguessin informades de tot el procés que es seguiria i pactar la col·laboració mútua en diferents moments d’aquest procés de revisió d’un material didàctic. 


FASE 1: Avaluació de la situació.
DATA: 5, 6, 12 i 13 de març.
HORES: 26 hores
Objectius:
1.Analitzar el material didàctic de la optativa d’habilitats socials.
2.Observar els comportaments dels adolescents i les relacions entre iguals dins i fora de l’aula.
3.Observar els comportaments i les relacions entre adolescents i professorat dins i fora de l’aula.
4.Reformular conjuntament la demanda si cal.
5.Delimitar les parts del material que caldria millorar.

Destinataris/es: docent de l'assignatura optativa d’habilitats socials.
ACTIVITATS:
CONTINGUTS:
A)Observació dins les aules de 3r d’ESO. (objectiu 2 i 3) L’observador entra a l’aula com a mestre de suport per a fer una activitat o un seguit d’activitats determinades (es pot fer una sessió d’observació o més d’una) per a fer una observació participant directa i descriptiva de les relacions que s’estableixen entre iguals i amb els professors en un context formal. Durant l’observació no podrà prendre notes, però posteriorment s’haurà d’omplir el full d’observació.
-Característiques evolutives dels adolescents.
-Característiques de les relacions entre adolescents en context formal i informal.
-Característiques de les relacions entre adolescents i professorat en context formal i informal.
-Anàlisi i avaluació d’un material curricular.

B)Observació dins l’aula de l'assignatura optativa d’habilitats socials. (objectiu 2 i 3) L’observador entra a l’aula com a mestre de suport per a fer una activitat o un seguit d’activitats determinades (es pot fer una sessió d’observació o més d’una) per a fer una observació participant directa i descriptiva de les relacions que s’estableixen entre iguals i amb els professors en un context formal. Durant l’observació no podrà prendre notes, però posteriorment s’haurà d’omplir el full d’observació.
C)Observació fora les aules (pati, cantina, passadissos...). (objectiu 2 i 3) L’observador haurà de fer varies observacions no participants directes i descriptives en diferents moments d’esbarjo al centre: el pati (observacions al pati i a la cantina), els moments entre classe i classe (observació de passadissos i aules) i els moments d’entrada i sortida al centre (observació de passadissos i entrada exterior) per tal de veure quines relacions s’estableixen entre iguals i amb els professors en un context no formal.  Durant l’observació podrà prendre notes i omplir el full d’observació.
D)Lectura i anàlisi del material didàctic. (objectius 1, 4 i 5) Es demana a la professora de l'assignatura que ens mostri tot el material que fa servir i conjuntament amb ella es fa una anàlisi i avaluació de la part del material referent a l’autoconeixement i autoestima per destacar-ne els punts forts, els febles i delimitar què caldria modificar/suprimir/introduir per millorar-lo
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES:
-Full d’observació (observació directa no participant i descriptiva, observació directa participant i descriptiva).
-Informe d’avaluació del material didàctic.
INDICADORS D’AVALUACIÓ:
DEL RESULTAT:
DEL PROCÉS:
-La informació recollida és adequada (en quant a quantitat i qualitat) a les necessitats dels docents. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-Les conclusions acordades permeten iniciar la revisió/reformulació del material. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-Permissivitat dels docents per entrar a observar a les seves aules. (MOLTA/BASTANT/POCA/GENS)
-Els instruments d’avaluació utilitzats permeten recollir informació necessària i útil. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-Les diverses activitats/actuacions planificades per a la recollida d’informació (activitat a, b, c i d) són útils i viables.  (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-Les diverses activitats/actuacions planificades per a la col·laboració/treball conjunt entre docents (activitat d) són útils i viables.  (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-Els registres/informes fets són útils per a l’exposició/transmissió de la informació. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
FASE 2: Millora del material didàctic.
DATA: 19, 20, 21, 26 i 27 de març.
HORES: 34 hores.
Objectius:
1.Redissenyar les parts millorables del material didàctic.
2.Implicar els professors en el procés de millora del material.

Destinataris/es: Docent de l'assignatura optativa d’habilitats socials i tutors/es de 3r d’ESO.
ACTIVITATS:
CONTINGUTS:
A)Treball personal per elaborar una proposta individual de les millores en el material. (objectiu 1) A partir de tota la informació recollida (observacions i anàlisi del material) es fa una proposta de millora del material curricular de l'assignatura optativa.
-Canvis en el material didàctic.
-Teoria de l'assignatura optativa (habilitats socials).
-Informació de la realitat del centre i dels seus alumnes.
-Estratègies de comunicació amb el professorat.

B)Reunió amb els professors implicats per exposar la proposta i permetre la seva col·laboració. (Objectius 1 i 2) Exposició del projecte i de la proposta de millora del material curricular als tutors de 3r d’ESO en una reunió de coordinació de nivells per tal de donar-los la oportunitat de participar i col·laborar en la reforma del material.
C)Treball personal per elaborar el material didàctic definitiu. (objectiu 1) A partir de les aportacions fetes pels tutors de 3r d’ESO fetes a la reunió de coordinació de nivells s’elabora el document final del material curricular millorat.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES:
-Guió de la reunió.
-Acta de reunió.
-Document escrit del material curricular final.
INDICADORS D’AVALUACIÓ:
DEL RESULTAT:
DEL PROCÉS:
-El material curricular final incorpora diferències respecte del material inicial en quant al treball de l’autoconcepte i l’autoestima. (SÍ/NO)
-El material final s’adequa amb la informació (característiques i necessitats dels adolescents) recollida a la primera fase. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)


-Implicació per part dels tutors de 3r d’ESO. (MOLTA/BASTANT/POCA/GENS)
-El sistema de comunicació/trobada emprat entre el docent del crèdit variable i la resta de tutors és fluït. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-Les diverses activitats/actuacions planificades per a la col·laboració/treball conjunt entre docents (activitat b) són útils i viables.  (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-Les sessions de treball individual del docent del crèdit variable permeten concretar i fer efectius els canvis en el material. (Sí/NO)
FASE3: Utilització del material didàctic.
DATA: 2, 3, 9, 10, 16 i 17 d’abril.
HORES: 12 hores.
Objectius:
1.Donar a conèixer els conceptes d’autoconcepte i autoestima.
2.Augmentar l’autoestima dels alumnes.

Destinataris/es: Alumnes del crèdit variable d’habilitats socials de 3r d’ESO.
ACTIVITATS: (definides a grans trets, possibles canvis segons el material final)
CONTINGUTS:
A)Col·loqui i treball grupal sobre els termes teòrics d’autoconcepte i autoestima. (Objectiu 1) Debat en gran grup sobre la definició, característiques, construcció, etc. dels dos nous conceptes.
-Autoconcepte.
-Autoestima.
-Relacions interpersonals.
-Socialització a l’aula.
-Dinàmiques de grup.
-Habilitats socials.

B)Retrospecció individual sobre el propi autoconcepte i autoestima. (Objectiu 1) Reflexió individual i personal sobre el punt en què es troben l’autoconcepte i l’autoestima, si són positius o no, per què i si s’han de millorar o no.
C)Exercicis pràctics per augmentar l’autoestima a partir del grup d’iguals. (Objectiu 2)  Posada en pràctica de diferents dinàmiques de grup per augmentar la confiança, l’autoestima, el respecte, etc.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES:
-Dinàmiques de grup.
-Debat / col·loqui.
INDICADORS D’AVALUACIÓ:
DEL RESULTAT:
DEL PROCÉS:
-Els/les alumnes utilitzen adequadament els dos nous conceptes. (Sí/NO)
-L’autoestima dels/les alumnes presenta canvis positius. (Sí/NO)
-El comportament dels/les alumnes reflecteix més seguretat en ells/elles mateixos/es. (Sí/NO)
-Els alumnes demostren tenir consciència de la influència que tenen sobre l’autoestima dels seus companys a partir de les interrelacions a l’aula. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-Participació activa dels/les alumnes a l’aula. (MOLTA/BASTANT/POCA/GENS)
-Els/les alumnes utilitzen les eines de comunicació bàsiques (torn de paraula, escolta activa, no interrompre, etc.). (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-Interès i motivació dels/les alumnes sobre el tema. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-S’estableixen relacions cordials entre els membres del grup. (SÍ/NO)
FASE 4: Avaluació i proposta de continuïtat.
DATA: 24 d’abril i 29 de maig.
HORES: 3 hores.
Objectius:
1.Valorar els canvis introduïts en el material.
2.Valorar l’eficàcia del material a l’aula.
3.Valorar el procés d’intervenció.
4.Establir continuïtat, o no, al material.

Destinataris/es: Docent de l'assignatura optativa d’habilitats socials i tutors/es de 3r d’ESO.
ACTIVITATS:
CONTINGUTS:
A)Reunió conjunta amb tots els professors implicats. (Objectius 1, 2, 3 i 4) Es fa una valoració global del procés seguit per a millorar el material i una valoració del propi material reconstruït.
-Estratègies de comunicació amb el professorat.
-Material didàctic.
-Sistemes diversos d’avaluació.
B)Entrevista amb el docent de l'assignatura optativa. (Objectius 1, 2, 3 i 4) A mitjans i al final del crèdit variable es parla amb el docent d’aquest per fer un seguiment de les conseqüències / resultats que aporta a l’aula la millora en el material curricular.
C)Qüestionari individual pels alumnes de l'assignatura optativa. (Objectius 2 i 3) Una vegada acabada la docència de l’apartat d’autoconcepte i autoestima es passa un qüestionari a l’alumnat de l'assignatura per tal que exposin la seva opinió vers la utilitat i efectivitat de les sessions dedicades als conceptes clau d’autoconcepte i autoestima.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES:
-Guió de la reunió.
-Acta de reunió.
-Document d’avaluació del procés d’intervenció.
-Informe d’avaluació del material didàctic revisat.
-Qüestionari de satisfacció per l’alumnat.
INDICADORS D’AVALUACIÓ:
DEL RESULTAT:
DEL PROCÉS:
-Grau de satisfacció dels docents implicats envers les conseqüències i els resultats que ha aportat el nou material curricular.  (ALT/MIG/BAIX)
-Les conclusions acordades permeten establir una continuïtat al material. (Sí/NO)
-El professorat implicat es mostra satisfet amb la línia d’intervenció seguida. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-Grau de satisfacció dels docents implicats envers la metodologia i les estratègies emprades. (ALT/MIG/BAIX)
-Els professors/es implicats han participat activament. (Sí/NO)
-Els instruments d’avaluació final utilitzats són adequats al rol (alumne/professor) del destinatari. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)
-El sistema de comunicació/trobada emprat per a l’establiment de conclusions finals (avaluació final) és fluït. (MOLT/BASTANT/POC/GENS)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada