REVISIÓ
I MILLORA D’UN MATERIAL CURRICULAR COM A RESPOSTA A LA REALITAT CANVIANT
L’autoconcepte i l’autoestima com a base per a un
bon desenvolupament de les habilitats socials.
L’institut Manuel Blancafort ofereix un servei de mediació de conflictes entre
iguals per impulsar el diàleg i el consens com a forma de resolució
d’aquests en els casos on no sigui necessària/adequada l’aplicació de les
sancions del codi de disciplina. El grup de mediació està format per alumnes de
Batxillerat i tracta els casos dels alumnes del primer cicle de al ESO. Per a
poder comptar amb un grup de mediació adequat (en quantitat de participants i
qualitat d’aquests) que continuï curs rere curs amb la base d’alumnes
experimentats i la incorporació d’altres de novells, s’organitzen cada
quadrimestre crèdits variables (a
banda de les assignatures optatives que els alumnes han d’escollir encaminades
a un itinerari concret com llatí, informàtica, educació visual i plàstica, etc.) a 3r
i 4t d’ESO per tal que els adolescents es formin mitjançant dos crèdits
variables: un d’habilitats socials i un
de mediació de conflictes, amb l’objectiu que tots els alumnes del cicle
facin algun dels dos crèdits (si bé alguns els poden fer tots dos) per
encaminar a aquells amb més sensibilitat a poder ser futurs mediadors del
centre. Concretament, si ens centrem en el crèdit variable d’habilitats socials
a 3r d’ESO s’ha detectat, en les
darreres edicions, una manca d’autoestima en els adolescents, fet que dificulta
el treball de les habilitats socials. Per aquest motiu, la tendència cap a una inseguretat
en els alumnes, s’ha vist que possiblement el tractament que es fa en el crèdit sobre l’autoconcepte i l’autoestima
és insuficient i s’ha acordat revisar-ne el seu treball.
Aquest projecte, doncs, focalitza la seva atenció en els
termes autoconcepte, autoestima i habilitats socials, però no de manera
aïllada, sinó que es fixa en l’autoconcepte i l’autoestima dels adolescents, en
el tractament d’aquests termes dins del marc comú de les habilitats socials i
la repercussió i importància que aquests tenen en el dia a dia del centre, és a
dir, que no només s’ocupa del material didàctic de l'assignatura optativa, sinó que
també dels adolescents del centre, ja que ha estat a partir de la observació
dels adolescents que s’ha vist alguna mancança social en aquests i s’ha decidit
revisar el material de la optativa. La realitat del centre doncs, serveix
per detectar les necessitats concretes i prendre decisions, en aquest cas,
apuntant les línies d’actuació encaminades a revisar, valorar i modificar el material didàctic actual que s’utilitza
en l'assignatura optativa d’habilitats socials de 3r d’ESO per tal
d’incorporar-hi una part més específica i estesa sobre l’autoconcepte i l’autoestima,
de manera que el crèdit pugui oferir, en futures edicions, una bona base per al
treball de les habilitats socials.
En conclusió i parlant en termes generals, es tracta d’un projecte que pretén adaptar els
continguts d’aprenentatge a la realitat del centre i dels alumnes que en formen
part. Per tant, deixant de banda la finalitat concreta d’aquest projecte
(treball de l’autoconcepte i l’autoestima), així com el seu contingut
(habilitats socials), és un projecte que es podria adaptar a qualsevol tipus de
temàtica i contingut curricular, perquè el rerefons de la qüestió es troba en
la observació i anàlisi de la realitat, per tal de no obviar-ne les seves
característiques i els seus canvis, sinó del contrari poder-s’hi adaptar, ja
que l’escola o institut s’ha d’adaptar a les necessitats dels seus alumnes i de
la societat on es troben i com que aquests estan en constant canvi, els centres
educatius no poden ser institucions aïllades del seu entorn ni estàtiques en el
temps, sinó que han d’actualitzar el material i la pràctica docent segons el
lloc i el moment perquè aquesta sigui d’utilitat i eficàcia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada