divendres, 22 de març del 2013

REFLEXIÓ ASSERTIVITAT


Durant la fase 2 d’elaboració del nou material didàctic m'han sorgit dubtes de com deu ser la millor manera d’ensenyar cada un dels continguts prèviament seleccionats. Una part de la feina a fer és detectar mancances en el material existent, la qual cosa no és fàcil, però encara ho és més per mi decidir com desenvolupar-ho una vegada definit el que cal corregir o afegir. És per aquest motiu que en detectar de seguida una mancança en el desenvolupament de l’assertivitat, ja que en el material inicial només se n’exposa la part teòrica i es fa un test individual, m’ha sorgit el dubte de com ensenyar-ho.

Consultant el llibre CASTANYER, Olga. La asertividad: una expresión de una sana autoestima. Bilbao: Editorial desclée de brouwer, 2002. He pogut intuir el perquè en el material inicial no s’anava més enllà de la conceptualització de l’assertivitat i de la identificació del nivell de cada un, perquè en el llibre es dóna molta importància a les formes indirectes d’ensenyar l’assertivitat a partir del reforç positiu davant les conductes assertives i d’ingnorar les no assertives (tant passives com agressives) tot seguint un programa de modificació de la conducta sense que el subjecte en sigui plenament conscient. Idees que en el llibre s’expressen de la següent manera: “Cuando veamos que el niño comienza a tenenr conductas que más adelante le pueden causar problemas, podemos aplicar un programa de “modificación de conducta”. [...] Si lo hacemos bien, el niño no tiene que darse cuenta conscientemente de que le estamos “enseñando” a comportarse de una forma concreta. Nuestra labor consiste solamente en hacer conscinete al niño de las muestras de capacidad asertiva que pueda dar en un momento.”

No obstant, el llibre parla de les formes directes d’ensenyar l’assertivitat i m’ha semblat oportú introduir-les al material curricular final per diversos motius: un d’ells és l’edat dels alumnes, ja que crec que a l’adolescència ja són capaços d’analitzar una mica més les situacions i per tant donar-se compte de les alternatives que hi ha a l’assertivitat amb els seus beneficis i perjudicis per tal que siguin ells qui escullin per voluntat pròpia actuar segons un comportament concret. És a dir, és important seguir ensenyant de manera indirecta l’assertivitat, ja que l’entorn és un factor molt important que ens modula el comportament, però també és interessant fer conscient a l’alumne de les diferents alternatives i conseqüències que aquestes poden tenir a partir de les formes directes d’ensenyar l’assertivitat. Segons Olga Castanyer “[...] deberia clarificar metas, definiendo muy concretamente qué es lo que quiere cambiar. [...] podría ensayar conductas asertivas que podria exhibir [...] debe de ensayarse varias veces por medio del ensayo o role playing [...] es bueno ilustrarle el problema contándole una historia sobre otra persona que pasó por situaciones similares.” Per això em decanto per un exercici de role playing on es pugui prendre consciència des de dins (actors) i des de fora (públic) de les alternatives possibles i les seves conseqüències. Olga Castanyer també afirma “hay que ayudarle a sentirse bien consigo mismo”, la qual cosa ajuda a justificar que es considerés tant important incorporar i desenvolupar àmpliament el tema de l’autoconeixement i l’autoestima en la nova versió del material del crèdit variable, ja que és un tema indispensable en aquest cas concret de l’assertivitat però també en d’altres relacionats amb les habilitats socials (control emocional i de comportament, comunicació amb els altres, intel·ligència emocional, etc.).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada