Realitzo
les pràctiques de psicopedagogia en un institut d’ESO i Batxillerat (és a dir,
amb alumnes de 12 a 18 anys) públic de la Garriga (Vallès Oriental). És un
centre relativament petit, de dues línies tant a l’ESO com al Batxillerat, tot
i que els grups de 3r i 4t d’ESO es desdoblen en tres classes/grups per a
aconseguir disminuir la ràtio i poder fer una millor atenció a la diversitat
amb els alumnes d’adequació curricular (grups B). Aquests grups B estan formats
per alumnes que com ja s’ha dit necessiten adequacions curriculars, per tant,
tots ells cursen algunes assignatures dins el gran grup d’aula, i d’altres en
diferents itineraris. Alguns d’ells van unes hores a la USEE (1r i 2n o 3r i
4t), d’altres fan matèries d’itinerari com informàtica, dibuix i tecnologia i, uns altres
formen part del projecte ACADA assistint als tallers o pràctiques en empreses.
Pels
recursos i la organització de què disposa el centre ja es pot intuir que aquest
acull un gran nombre d’alumnes amb necessitats educatives específiques, és més,
és reconegut a la zona per a fer bé aquesta feina d’acompanyament als alumnes
amb més problemes per seguir l’escolarització secundària obligatòria i molts d’ells
s’escolaritzen a aquest centre per tal puguin finalitzar amb èxit aquesta etapa
educativa obligatòria a partir de tots els recursos personals, materials,
temporals... que hi destina tot el col·lectiu del centre.
Formen
part del centre uns 25 professors de les diferents àrees (teconologia, llengua,
música...), però concretament, el departament de psicopedagogia està format per
quatre professionals: tres psicopedagogs i un educador social. D’aquest departament
n’és coordinadora la meva tutora, la psicopedagoga del centre, ja que els
altres dos psicopedagogs i l’educador formen part del cos docent de la USEE.
Les
relacions que la psicopedagoga del centre (tutora de les meves pràctiques) amb
la resta de professionals del centre i amb els membres de l’equip directiu són
cordials i amicals, sense deixar de banda la formalitat necessària i estricte
en alguns moments de la feina. Concretament, sovint ella és la que “tira del
carro” per a planificar i portar a terme millores pel que fa a l’atenció a la
diversitat, ja que la majoria del claustre de professors es preocupa molt pels
resultats acadèmics de manera numèrica respecte als continguts, sense tenir
massa en compte altres tipus de competències transversals o intel·ligències necessàries
per a conviure amb èxit a al societat una vegada es faci el pas a la vida
adulta.
També
cal parlar de les relacions que manté la psicopedagoga de centre amb altres
professionals externs al centre, ja que ella és la professional del centre que
té més relació amb l’entorn de l’escola per tal de fer un treball conjunt i de
corresponsabilització de l’educació i formació dels alumnes de l’institut.
Treballa conjuntament doncs, amb la psicopedagoga de l’EAP, amb la psicòloga
externa que contracte l’AMPA, amb l’educador social dels Serveis Socials del
municipi a partir de reunions setmanals per fer un seguiment estricte i
efectiu.
Pel
que fa a les relacions de la psicopedagoga de centre amb l’alumnat cal dir que
són molt bones, amb un predomini del respecte per les dues parts gràcies a
l’empatia que demostra la psicopedagoga i al confiança que els dóna fent-los
veure que està a prop seu per ajudar-los. Sovint els alumnes tenen amb ella una
relació diferent de la que tenen amb la resta de professors perquè el veuen i
el tracten com un aliat, un ajudant, fet que no passa amb la resta de
professors, els quals sovint són vistos negativament, creient que els van a la
contra, que els intenten perjudicar i que no els entenen ni pretenen ajudar-los.
Us
deixo l’enllaç del web del centre per tal que hi pugueu fer una ullada i
veure’n la seva organització:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada